Det 16-bitars Indiana Jones och Temple of Doom-spel vi aldrig fick
Det kan vara 30 år för sent, men Traps ‘n Gemstones borde ha varit en licensierad titel för att följa med Indiana Jones och Temple of Doom. Dess öppna utforskning av en retro 2D open-world är den perfekta inkapslingen av en förfluten tid som aldrig var.
Stort steg
En ond arkeolog har tagit bort gamla artefakter från deras viloplats och kastat världen ur balans. Genom att ta kontroll över en modig, fedora-bärande utforskare med en piska i handen ger du dig iväg för att återhämta de mystiska föremålen och återställa ordningen.
Fällor 'n Gemstones värld har dig att utforska dess djup för att leta efter föremål och verktyg för att ta dig framåt.
Din äventyrsresa börjar med att du är helt oförberedd för den utmaning som ligger framför dig. När du beger dig ner i en labyrintliknande komplex är din väg blockerad av ett grottkollaps, så du måste leta efter dynamit för att rensa vägen framåt. Detta är en tvåstegsprocess, där du först måste hitta en piska för att ta bort mumier som blockerar din väg, och sedan spåra upp den undflyende sprängämnet.
Resten av spelet spelas ut på liknande sätt, när du letar efter föremål för att lösa pussel och rensa din väg framåt. Denna struktur har mycket gemensamt med de klassiska Castlevania- och Metroid-titlarna från Nintendo Entertainment System - även om den här är något mer strömlinjeformad.
Hitta en kompromiss
På-skärmsknappar guidar din hjälte genom spelets olika plattformspussel. Även om jag generellt sett tycker att på-skärmsknappar är ett lat sätt att tolka kontroller på en pekskärm, känns det här som det bästa tillgängliga sättet att förmedla den klassiska spelstilen.
Andra kontextspecifika kontroller dyker upp på skärmen vid behov. Detta gör att du enkelt kan ställa in motvikter, dynamit och andra insamlade föremål utan att behöva navigera i en meny.
Det tillhör ett museum
Visuellt är Traps 'n Gemstones en märklig varelse eftersom karaktärsdesignen på stillbilder ser ut som ett mediokert licensspel från 90-talet. Första gången jag såg det påminde det mig om ett hemskt Home Alone-spel som kom ut på SNES. När det väl är i rörelse börjar det emellertid att falla på plats. Det är fortfarande inte fantastiskt, saknar stilen hos liknande retrospel, men det fungerar.
Ljudet, å andra sidan, är fantastiskt. Musiken och bakgrundsljudet som följer med dig på din resa är perfekt avvägda, men detta är ingenting jämfört med de omgivande effekterna. På vissa områden tonas musiken bort till ingenting, vilket lägger till oväntad spänning i händelserna, medan ljudet under vatten allt blir avlägset och ekar. Detta underbara användande av ljud är bland det bästa jag har upplevt i år - och höjer Traps 'n Gemstones atmosfär.
Han valde klokt
Det är nästan som om en modig upptäcktsresande grävde upp Traps 'n Gemstones från insidan av en grav av dolda spel. Om det inte vore för några intelligenta tillägg, och det faktum att det passar på en telefon, skulle detta ha känts lika aktuellt om det hade släppts 1990 - och det skulle ha varit lika fantastiskt då som det är nu.